In mijn vorige blog Leercultuur; gezamenlijke verantwoordelijkheid heb ik uitvoerig aandacht besteed aan hoe het kan dat er weinig tot geen rendement gehaald wordt uit een training.

Nu neem ik jullie mee in een voorbeeld hoe het anders kan, dus wel met veel rendement!

 

Voorbeeld hoe je wel rendement haalt uit een training!

In dit voorbeeld gaat het om een training op het gebied van leidinggeven voor een vrijwilligersorganisatie. Dat betekent dat het vrijwilligers zijn die getraind worden en is er voor gekozen om hier 1 dag aan te besteden.

Eén dag voor een ingewikkeld proces, namelijk situationeel leidinggeven.  Een onderwerp waar je al gauw 3 trainingsdagen voor nodig kan hebben om te leren deze methode goed toe te passen. Echter dat kan je van vrijwilligers niet vragen.
Dat was het trouwens nog niet alleen. In de middag ging het om het vervolg van het gebruik maken van het model van situationeel leidinggeven, namelijk het voeren van voortgangs- en eventueel slecht nieuwsgesprekken.

Kortom: heel veel stof in maar 1 dag. Dat lijkt onmogelijk om een goed resultaat te behalen!

 

De training

Om het juiste resultaat te behalen betekent het dat we effectief en efficiënt te werk moeten gaan. Wat we (opdrachtgever en ik) als resultaat van deze dag willen behalen is, dat de deelnemers zich bewust worden van het verschil aan medewerkers en dat zij een verschillende aanpak vergen. En dat ze leren, hoe ze dit in hun dagelijkse praktijk kunnen doen!

Bewustwording begint al voorafgaande aan de training. Wij hebben ze een vragenlijst laten invullen met daarin vragen over hun ervaring als leidinggevende en met het situationeel leidinggeven en wat ze daarin lastig vinden. We hebben ze gevraagd om daarover een real-life casus aan te leveren, die tijdens de training behandeld kan worden.

Voorbereidende opdracht training situationeel leidinggevenTevens hebben we ze theorie aangeleverd, om dit voor de training door te nemen en ze maken voorafgaande een opdracht hierover. In deze opdracht gaan ze stap voor stap, aan de hand van een voorbeeld, de theorie toepassen (zie foto).

Zo komen ze dus echt heel goed voorbereid naar de training toe en hebben ze al geoefend met de materie vanuit hun eigen situatie. 

De ervaring leert inmiddels dat de deelnemers het heel lastig vinden om de theorie goed toe te passen op hun eigen praktijksituatie. Dat geeft niet, want daarom komen ze naar de training toe. Er worden fouten gemaakt in het juist diagnosticeren van hun medewerkers en als gevolg daarvan zouden ze de verkeerde leiderschapsstijl gaan toepassen.

 

Dit wordt vervolgens in de training uitgebreid behandeld, 2-aan-2 doorgesproken, en wordt er ruimte gegeven om zelf in te zien hoe het dan wel moet, gezien hun situatie. Kortom; ze leren vanuit zichzelf, met hun eigen materiaal en met en door elkaar. 

Vervolgens wordt dit met elkaar geoefend om toe te passen in diverse gespreksvormen. Dit doen we aan de hand van verschillende manieren van rollenspellen. Zo leren ze de oefening om te zetten naar het echte gesprek. 

 

Nog meer rendement

Wat ontstaat er nog meer door deze vorm van training geven?
–  Ze komen tot inzichten waarom het voorheen niet liep met de medewerkers zoals ze zouden willen dat het loopt, waar dit door komt en hoe ze dit nu gaan doorbreken;
– Ze ervaren dat het leidinggeven een stuk makkelijker kan worden, mits je maar de tijd neemt met een juiste voorbereiding;
– en ze vormen al uit zichzelf koppels om met elkaar na de training te blijven sparren. Dus het toepassen van het buddysysteem (zie voor meer informatie hierover op https://101borgingsmethodes.nl/na-de-training/peercoaching-2/).

 

De evaluatie

De ervaringen die achteraf met ons gedeeld worden zijn heel mooi. De deelnemers zijn erg enthousiast over deze training, omdat ze hetgeen ze leren direct kunnen toepassen in de praktijk. De brug naar de praktijk wordt al gemaakt voorafgaande, tijdens en na de training.
Het vergt een voorbereiding van ongeveer 2 uur en een dag training, maar dit vinden deze vrijwilligers niet erg.
Het mooie is dat deze organisatie alle leidinggevenden deze training willen laten volgen, zodat iedereen deze methode leert toe te passen.

Kijk, zo zie ik het graag!

Hoe zorgen jullie of jouw organisatie voor de juiste transfer naar de praktijk? Alle lezers zullen het erg waarderen als je dit onderstaand wil delen!